söndag 13 januari 2013

Jag ifråga sätter IVT Bosch och deras prisbild.

Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik och hur de följer sin Affärsstrategi som ni finner på bilden nedan eller via länken http://www.ivt.se/pages/static.asp?lngID=45&lngLangID=1


Jag började den 20:e dec med att skriva i bloggen se länk http://www.onmymind.se/2012/12/vad-ar-bast-vad-ar-billigast-vad-ar.html. Här bekrev jag lite allmänt om min syn på värmesystem. Jag skickade följande mail till IVT så de delgavs vad jag skrev.

Från: Ulrik Jönsson
Skickat: den 20 december 2012 01:09
Till: 'mailbox@ivt.se'
Ämne: Jag har bloggat ang en av era produkter
http://www.onmymind.se/2012/12/vad-ar-bast-vad-ar-billigast-vad-ar.html
Mvh / All best
Ulrik Jönsson

Följde upp med följande mail

Från: Ulrik Jönsson [mailto:Ulrik@ulrix.se]
Skickat: den 20 december 2012 10:04
Till: mailbox@ivt.se
Ämne: VB: Jag har bloggat ang en av era produkter
Hej
Jag följer upp mitt mail med ifrågasätta prispolitiken.

Vill ni värna om era kunder efter att de köpt era produkter.
Med tanke på att ni själva har huvudkontoret i Småland och smålänningar är kända för att vara ekonomiska så borde det vara så.
Jag anser att när reparationerna kostar 1/3 av vad en ny anläggning kostar är något fel. Jag har nu kollat upp vad kompressorn kostar i Holland och vad den kostar i inköp av en grossist i Sverige som köpt den av er.
Holland kostar den 886euro         =7700kr inkl moms
Grossist dvs ett mellanled           =9900kr plus moms
Svensk IVT ÅF                           =15279 plus moms
Jag kan tänka mig att en Svensk IVT ÅF betalar i nivå med en Svensk grossist och därmed i princip dubblar priset till konsument.

Ser fram emot ert svar snarast.
//Ulrik

Jag fick svar den 8:e januari enl nedan.
Från: Olsson Martin (TT-HP/PRM4) [mailto:martin.olsson@se.bosch.com]
Skickat: den 8 januari 2013 07:23
Till: Ulrik Jönsson
Ämne: VB: Jag har bloggat ang en av era produkter


Hej Ulrik,

God fortsättning på det nya året!

Det har kommit till mig kännedom att du önskat svar angående vår prissättning av reservdelar. I egenskap av Eftermarknadschef för IVT/Bosch vill jag ge vår bild av det hela.
Vi garanterar att ha reservdelar tillgängliga i 10 år efter det att respektive produkt slutat tillverkas. Vi strävar efter en tillgänglighet på reservdelar på hela 98,5% vilket innebär att vi i 98,5% av fallen har rätt del på lager i nödvändig kvantitet. Vi har en cut off på reservdelsbeställningar kl. 16:30 vilket innebär att samtliga order som inkommer innan det klockslaget skickas till kund samma dag.
Ovanstående gör vi för att tillgänglighet, trygghet och snabbhet är högsta prioritet för värmeprodukter.

Vi har enligt lag inte möjlighet att styra reservdelspriser från våra återförsäljare till slutkund. Däremot kan vi rekommendera pris till kund vilket vi också gör.
I genomsnitt ligger vi prismässigt i nivå med de flesta grossister.

För att ge våra kunder den trygghet (även ekonomiskt) som speglar vårt varumärke så skickar vi med en 10-årig kompressorfärsäkring/garanti när vi säljer våra produkter.

Med vänliga hälsningar
Martin Olsson
After Sales Manager
Bosch Thermoteknik AB
Jag svarar Martin med följande mail

Hej Martin

Er support på reservdelar har jag inte haft någon synpunkt på utan rimlighetet I prissättning mot användare och detta I kombination med livslängden på en investering i en IVT/Bosch värmepump.

När jag läser på er hemsida om er affärsstrategi och de långsiktiga målen är ett av 4. Skapa ett nät av de bästa och mest konkurrenskraftiga underleverantörerna. Det blir svårt att förstå när ett utbyte av kompressor ska kosta 1/3 av en ny värmepump och 1/3 av reparationskostnaden är förtjänst på reservdelarna dvs. Av 28 000kr ska förtjänsten på bara reservdelarna vara 10 000kr och däri ingår inte debiteringen för arbete. Enbart kompressorn som de ger under 10 000kr för ska de tjäna ca 6000kr vilket blir 7500kr med moms. Om detta är era rekommenderade utpriser så är ni långt ifrån era långsiktiga mål och detta sänker hållbarheten på investeringen till 10år för efter er försäkring har löpt ut så är det inte försvarbart att laga utan bättre att köpa ny. Det gör att investeringen inte har en hållbarhet på mer än 10år och kostnaden får slås ut på de kw som förbrukas under denna tid jämfört med andra alternativ som har hållbarhet på 20-30år. 

Jag förstår att ni inte har enl. lag att styra era underleverantörers priser enl lag men ni om ni hade haft rekommenderat pris på en rimlig nivå så hade era produkter kunnat haft en längre total livslängd och ert nät av underleverantörer varit mer konkurrenskraftiga. 

För du kan inte mena att det är konkurrenskraftigt och försvarbart att era underleverantörer som ni lagerhåller reservdelarna till ska ta ut dessa avanser?

Mvh Ulrik
 
Fortsättning följer.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar