Jag började den 20:e dec med att skriva i bloggen se länk http://www.onmymind.se/2012/12/vad-ar-bast-vad-ar-billigast-vad-ar.html. Här bekrev jag lite allmänt om min syn på värmesystem. Jag skickade följande mail till IVT så de delgavs vad jag skrev.
Från: Ulrik Jönsson
Skickat: den 20 december 2012 01:09
Till: 'mailbox@ivt.se'
Ämne: Jag har bloggat ang en av era produkter
http://www.onmymind.se/2012/12/vad-ar-bast-vad-ar-billigast-vad-ar.html
Skickat: den 20 december 2012 01:09
Till: 'mailbox@ivt.se'
Ämne: Jag har bloggat ang en av era produkter
Mvh / All best
Följde upp med följande mail
Från: Ulrik Jönsson [mailto:Ulrik@ulrix.se]
Skickat: den 20 december 2012 10:04
Till: mailbox@ivt.se
Ämne: VB: Jag har bloggat ang en av era produkter
HejSkickat: den 20 december 2012 10:04
Till: mailbox@ivt.se
Ämne: VB: Jag har bloggat ang en av era produkter
Jag följer upp mitt mail med ifrågasätta prispolitiken.
Vill ni värna om era kunder efter att de köpt
era produkter.
Med tanke på att ni själva har huvudkontoret i
Småland och smålänningar är kända för att vara ekonomiska så borde det vara så.Jag anser att när reparationerna kostar 1/3 av vad en ny anläggning kostar är något fel. Jag har nu kollat upp vad kompressorn kostar i Holland och vad den kostar i inköp av en grossist i Sverige som köpt den av er.
Holland kostar den 886euro =7700kr inkl moms
Grossist dvs ett mellanled =9900kr plus moms
Svensk IVT ÅF =15279 plus moms
Jag kan tänka mig att en Svensk IVT ÅF betalar i nivå med en Svensk grossist och därmed i princip dubblar priset till konsument.
Ser fram emot ert svar snarast.
//UlrikJag fick svar den 8:e januari enl nedan.
Skickat: den 8 januari 2013 07:23
Till:
Ämne: VB: Jag har bloggat ang en av era produkter
Hej Ulrik,
God fortsättning på det nya året!
Det har kommit till mig kännedom att du
önskat svar angående vår prissättning av reservdelar. I egenskap av
Eftermarknadschef för IVT/Bosch vill jag ge vår bild av det hela.
Vi garanterar att ha reservdelar tillgängliga
i 10 år efter det att respektive produkt slutat tillverkas. Vi strävar efter en
tillgänglighet på reservdelar på hela 98,5% vilket innebär att vi i 98,5% av
fallen har rätt del på lager i nödvändig kvantitet. Vi har en cut off på
reservdelsbeställningar kl. 16:30 vilket innebär att samtliga order som
inkommer innan det klockslaget skickas till kund samma dag.Ovanstående gör vi för att tillgänglighet, trygghet och snabbhet är högsta prioritet för värmeprodukter.
Vi har enligt lag inte möjlighet att styra
reservdelspriser från våra återförsäljare till slutkund. Däremot kan vi
rekommendera pris till kund vilket vi också gör.
I genomsnitt ligger vi prismässigt i nivå
med de flesta grossister. För att ge våra kunder den trygghet (även ekonomiskt) som speglar vårt varumärke så skickar vi med en 10-årig kompressorfärsäkring/garanti när vi säljer våra produkter.
Med vänliga hälsningar
After Sales Manager
Bosch Thermoteknik AB
Jag svarar Martin med följande mail
Hej Martin
Er support på reservdelar har jag inte haft
någon synpunkt på utan rimlighetet I prissättning mot användare och detta I kombination
med livslängden på en investering i en IVT/Bosch värmepump.
När jag läser på er hemsida om er affärsstrategi
och de långsiktiga målen är ett av 4. Skapa ett nät av de bästa och
mest konkurrenskraftiga underleverantörerna. Det blir svårt att förstå när ett utbyte av
kompressor ska kosta 1/3 av en ny värmepump och 1/3 av reparationskostnaden är
förtjänst på reservdelarna dvs. Av 28 000kr ska förtjänsten på bara
reservdelarna vara 10 000kr och däri ingår inte debiteringen för arbete. Enbart
kompressorn som de ger under 10 000kr för ska de tjäna ca 6000kr vilket
blir 7500kr med moms. Om detta är era rekommenderade utpriser så är ni långt
ifrån era långsiktiga mål och detta sänker hållbarheten på investeringen till 10år
för efter er försäkring har löpt ut så är det inte försvarbart att laga utan
bättre att köpa ny. Det gör att investeringen inte har en hållbarhet på mer än
10år och kostnaden får slås ut på de kw som förbrukas under denna tid jämfört
med andra alternativ som har hållbarhet på 20-30år.
Jag förstår att ni inte har enl. lag att styra
era underleverantörers priser enl lag men ni om ni hade haft rekommenderat pris
på en rimlig nivå så hade era produkter kunnat haft en längre total livslängd
och ert nät av underleverantörer varit mer konkurrenskraftiga.
För du kan inte mena att det är
konkurrenskraftigt och försvarbart att era underleverantörer som ni lagerhåller
reservdelarna till ska ta ut dessa avanser?
Mvh Ulrik
Fortsättning följer.........
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar